Õppereis Saudi-Araabiasse: SAUDI-ARAABIA AJALUGU, KULTUUR NING HARIDUS-, SOTSIAAL- JA TERVISHOIUSÜSTEEM

Koolituskeskus Vilko MTÜ vahendab  2.-16. märtsil  2023 kõikidele huvilistele reisifirma Tensi-Reisid  15-päevase reisi (lennuk/buss kohapeal, väike grupp) Saudi-Araabiasse

 

SAUDI-ARAABIA AJALUGU, KULTUUR NING HARIDUS-, SOTSIAAL- JA TERVISHOIUSÜSTEEM

Veel 4 vaba kohta!

 

AR-RIYADH – USHAIQER – SHAQRA – AL GHAT – HA’IL – JUBBAH – AL-‘ULA – AL-DISAH – TABUK – JIDDAH – MEDIINA – ABHA – RIJAL ALMAA – DHAHRAN AL-JANUB – NAJRANSaudi Araabia on eurooplaste jaoks olnud kaua paljuski salapärane maa, pühade linnade Meka ja Mediina asupaik, kuhu ei ole pääsenud mittemoslemitest turistid kogu riigi ajaloo vältel. Selle sajandi jooksul on riik hakanud vaikselt muutuma ja viimase viie aasta jooksul on võetud eesmärgiks muuta Saudi Araabia kaasaegseks araabia riigiks. Paljude muudatuste hulka kuulub ka riigi avamine turistidele. Teie Saudi Araabias maandumise ajaks on riik olnud avatud turismile kõigest kahe aasta jooksul oma 90-aastasest ajaloost. See on ideaalne võimalus saada osa selle veel peaaegu avastamata maa saladustest ja olla samas osaliseks suurimas muutuste laines, mis peaks määrama riigi tuleviku. Paljude saudiaraablaste jaoks on vähesed saabuma hakanud turistid oodatud külalisteks. Sarnaselt meile on kohalikud pigem tagasihoidlikud ja üllatavalt häbelikud, kuid samas külalislahked ja abivalmid tundes rõõmu Teie huvist nende maa vastu.

1. PÄEV

Kohtumine Tallinna lennujaamas infoleti vastas kl … Lend … (Kohalikud ajad. Palun kontrollige lennuaegu paar päeva enne reisi). Öömaja järgnevad 2 ööd Ar-Riyadi kaasaegses keskuses *** või ****hotellis (2-sed toad).

2. PÄEV

Hommikusöök. Saudi Araabia pealinn Ar-Riyad on suuruselt kolmas linn Lähis-Idas. Väiksest müüridega ümbritsetud linnast on saja aasta jooksul saanud laiuv metropol, mis katab aina suuremaid alasid ümbritsevast kõrbest. Kiire kasvu tõttu pole Ar-Riyadis ühtset keskpunkti ja linna keskus on muutunud vastavalt linna kasvule. Alustame linnaga tutvumist Murabbast, mis oli esimeseks kaasaegseks linnaosaks ja rajati 1930-ndatel aastatel. Siinne paleekompleks oli kuningas Ibn Saudi elupaigaks. Külastame Saudi Araabia Rahvusmuuseumit, mis annab ülevaate maast, selle ajaloost, erinevatest piirkondadest ja ka riigi elus olulisest religioonist. Linna vanim osa jääb Masmaki kindluse ümbrusesse. Just see piirkond oli algse Ar-Riyadhi asupaigaks, mille linnamüürid lammutati alles eelmise sajandi keskel. Õhtul imetleme linnavaateid riigi ühe kõrgeima pilvelõhkuja, Kingdom Centre, tipus 290 m kõrgusel asuvalt Skybridge’ilt.

3. PÄEV

Hommikusöök. Diriyah on tänapäeval Ar-Riyadi eeslinn. Sellest väikesest Wadi Hanifa ääres asunud oaasist on pärit Saudiidide suguvõsa ja Diriyah oli esimese Saudiidide riigi, Diriyah emiraadi, pealinnaks. Piirkonnas on senini paljude Saudiidi printside paleesid ja villasid. Kuna tegemist on Saudi Araabia hälliga, siis on hakatud ajaloolist Al Turaifi linnosa suure hoolega renoveerima ja siinsed hooned on heaks näiteks piirkonnale omasest arhitektuurist. Najdi ajalooline piirkond on riigi südameks mitte ainult geograafiliselt vaid ka ajalooliselt, sest siit on pärit nii valitsev dünastia kui ka valitsev islami liikumine, mis omavahelise koostööga on määranud Saudi Araabia olemuse. Najd on senini konservatiivseks piirkonnaks, mille elanikud pööravad rohkem tähelepanu traditsioonidele. Siin on nii suuri kõrbealasid kui ka arvukalt oaase, kus asuvad vanad asulad on peale üsna hiljutist hülgamist vaikselt lagunemas või siis uuesti taastatud. Ushaiqer on üks paremaid näiteid Najdi oaasiküladest. Kitsad käänulised tänavad, vanad mošeed, siiani toimiv oaas oma iidsete kaevudega. Öömaja Shaqras külalistemajas või hotellis (2-sed toad).

4. PÄEV

Hommikusöök. Shaqra vanalinn on siiani osaliselt piiratud linnamüüridega. Siit võib leida mitmeid suuri traditsioonilisi eluhooneid, aga ka varjulisi tänavaid ja vanu mošeesid. Teel Ha’ili teeme peatuse Al Ghatis, kust on pärit Saudiididega tihedalt seotud kuulus Sudairi suguvõsa. Aja mägede jalamil asuv Ha’il on tähtis põllumajanduskeskus ja kaubanduslinn, mis asus Araabia poolsaart läbival palverännuteel. See oli Saudiididega konkureerinud Rašiidi emiiride pealinnaks ja on praeguseni tähtsaks turupaigaks piirkonnas kasvatatavatele datlitele ja teistele viljadele. Öömaja ****hotellis (2-sed toad).

5. PÄEV

Hommikusöök. Sõidame An-Nafudi kõrbesse, mis on suuruselt teine liivakõrb Araabia poolsaarel. Liivaluidete vahele jääva iidse järve põhjal asuv Jubbah oaas on olnud inimeste elupaigaks tuhandete aastate jooksul. Sellest annavad märku arvukad kaljujoonised oaasi lähedastel kaljudel. Vanimad neist on vähemalt 7000 aastat vanad. Erinevatel perioodidel loodud kaljujoonised annavad ülevaate ka sellest, kuidas on muutunud piirkonna loomastik ja inimeste tegevusalad. Jubbah ümbruse kaljujoonised moodustavad ühe Lähis-Ida rikkalikuma kogu kiviaegsetest ja hilisematest kaljujoonistest ning raidkirjadest. Need kuuluvad UNESCO maailmapärandi nimekirja. Sõidame läbi kõrbealade läände Al-‘Ulasse. Öömaja järgnevad 2 ööd (2-sed toad).

6. PÄEV

Al-‘Ula on tänu oma ajaloole tuntuimaks oaasiks kogu Hijazi piirkonnas. See asub liivakivikaljude vahelisel viljakal alal Lõuna-Araabiat Vahemere piirkonnaga ühendanud kuulsa Viirukitee ääres. Oaasi ajalooline pärand ja kaunid maastikud on sellest teinud esimese kaasaegse turismikeskuse Saudi Araabias, mis meelitab kohale tuhandeid siseturiste. Piirkonna areng on kuningliku komisjoni kontrolli all, mida juhib kroonprints isiklikult, ja see on üheks esimeseks näiteks, milliseks peaks saama Saudi Araabia alles tärkav turismisektor. Üheks populaarseimaks hooajaks ongi talv, mil toimub tihti ka erinevaid festivale, kontserte jms kultuurisündmusi. Kindluse jalamil asuv Al-‘Ula vanalinn on mudatellistest keskaegne linnaosa, millest enamik on jätkuvalt renoveerimisel, kuid avatud kitsad ja käänulised tänavad annavad aimu piirkonnale omasest arhitektuurist. Edasi suundume tutvuma oaasiga, millest suur osa on jätkuvalt kasutusel põllumajanduseks. Datlipalmide all kasvatatakse erinevaid viljapuid ja aiasaadusi, erinevad maavaldused on ümbritsetud müüridega, mille vahel kulgevad kitsamad ja laiemad rajad. Soovijad saavad teha u 3 km pikkuse jalutuskäigu läbi oaasi kulgevatel radadel. Peale seda möödume vanimast asulapaigast oaasis, Dedanist, mis oli ühe 7. saj. eKr alguse saanud varajase Põhja-Araabia kuningriigi pealinnaks. Pealelõunal läheme tutvuma Hegraga, mis oli nabatealaste suuruselt teine linn Petra järel. Siit kontrolliti kuningriigile rikkust toovat kaubateed ning sellest saadud rikkused lubasid rajada mitmeid uhkeid hauakambreid. Antiikse asulapaiga ümber on 131 hauakambrit, mis on raiutud kõrbest kerkivatesse kaljudesse.

7. PÄEV

Al-‘Ula liivakivikaljud moodustavad värvika ja meeldejääva tausta sellele muistsele oaasile. Soovijad saavad võimaluse korral teha väikse matka (u 130 m tõusu) ühele neist, et nautida vaateid ka kõrgemalt sellele meeldejäävale maastikule. Edasi suundume Hijazi mägedesse. See mäestik katab enamiku Saudi Araabia läänepiirist eraldades Punase mere rannikut sisemaa kõrbetest. Peale maa keskosa kõrbealade on see meeldivaks vahelduseks oma mitmekesiste maastikega. Loodushuvilisele jätkub siin avastamist nädalateks. Meie suundume Al-Disahsse, mis on mägede vahelises orus asuv väike oaas. Selle lähedale jääv Wadi Disah kuristik on üks kauneimaid Saudi Araabias ja kulgeb u 10 km pikkuselt mitmesaja meetri kõrguste liivakivikaljude vahel. Selliseid kuristikke on siinsetes mägedes loomulikult mitmeid, kuid Wadi Disah teeb eriliseks läbi aasta voolav selge allikavesi tänu millele on kuristiku põhi kaetud taimestikuga, mille roheline värv on kontrastiks punakatele kaljudele. Sõltuvalt ilmast teeme õhtul või hommikul džiibisõidu kuristikus. Selle imelise paiga parimaks nautimiseks võivad soovijad läbida osa tagasiteed ka jalgsi. Öömaja.

8. PÄEV

Hommikusöök. Kui me ei saanud õhtul teha sõitu Wadi Disahs, siis teeme selle hommikul. Kui oleme sõidu juba teinud, siis saab veeta hommiku oaasis. Edasi põhja poole sõites jäävad mäed seljataha ja jõuame Tabuki, mis on maa põhjaosa suurimaks linnas. Asudes Jordaania piiri lähedal on Tabuk oluliseks kaubanduslinnaks ja tugipunktiks. Vana kindluse kõrval olevate allikate juures peatus ühel oma sõjakäikudest prohvet Muhamed. Linn oli sajandeid oluliseks peatuspaigaks palverännuteel Mekasse ning siin täiendati vee- ja toidutagavarasid. 20. saj. alguses valmis türklaste rajatud Hijazi raudtee, mis ühendas Damaskuse Mediinaga. Raudtee lõpetas tegevuse üle 100 aasta tagasi, kuid Tabuki jaamahooned on veel praeguseni säilinud. Õhtul lendame Jiddahsse. Öömaja järgnevad 2 ööd Al Hamra Corniche’i rannapromenaadi lähedal ****hotellis (2-sed toad).

9. PÄEV

Hommikusöök. Jiddah on Saudi Araabia suuruselt teine linn ning suurim ärikeskus ja sadamalinn riigis. See on olnud läbi sajandite ka peamiseks väravaks pühadele linnadele, Mekale ja Mediinale. Tänu sellele on see kosmopoliitseim linn Saudi Araabias, mille elu on Saudi Araabia mõistes palju vabameelsem, kui teistes suurlinnades. Kiirelt kasvav linn on tuntud oma kaubanduskeskuste ja kuulsa rannapromenaadi, Corniche’i poolest. Jiddah on ka ainus suurlinn riigis, millel on säilinud vanalinna osa, omapärase arhitektuuriga Al-Balad. Suundume hommikusele kalaturule. See on tõenäoliselt suurim kalaturg kogu Punase mere ääres, kuhu jõuab saak kogu Saudi Araabia rannikult. Hommikuselt elav ja värvikas kalaturg pakub head ülevaadet kohalikust mereelustikust. Al-Balad on Jiddah ajalooline süda. Ainulaadne vanalinn oma korallist kaupmeeste elamutega, mida kaunistavad puidust nikerdustega rõdud ja aknad. Nende kõrguvate ja tihti veidi kaldus hoonete vahele jäävad kitsad ja käänulised tänavad. Hommikune vanalinn on peaaegu inimtühi ja pakub head võimalust esimeseks ülevaateks lubades segamatult omapärase arhitektuuri vaatamist ja pildistamist. Pealelõunal tuleme vanalinna tagasi ja nüüd võib siin näha tõelist idamaist elu turgude ja kaubandustänavatega, kus tunglevad õhtuste sisseostude tegijad. Külastame vähemalt ühte ajaloolistest elamutest ja võimalusel ka vana mošeed, joome teed või kohvi mõnes vanalinna kohvikus jne.

10. PÄEV

Hommikusöök. Rannapuhkus Saudi Araabias? Veel mõned aastad tagasi oleks see olnud üsna omapärane kogemus, kuid elu on muutunud ja tänapäeval võivad ka naised erarannas ennast vabamalt tunda. Soovijad saavad külastada ühte Jiddah põhjaosas asuvatest erarandadest. Sõidame lennujaama ja sealt kiirrongiga Mediinasse. Öömaja Prohveti mošee läheduses **** või *****hotellis (2-sed toad).

11. PÄEV

Hommikusöök. Mediina on pühaduselt teine linn moslemite jaoks. Siia saabus prohvet Muhamed Mekast, et pääseda tagakiusamise käest, ning sellest sai alguse islami ajaarvamine. Mediinas, senise nimega Yathrib, lõi ta esimese moslemite kogukonna ja siit sai alguse islami levik ümberkaudsetele aladele tehes linnast esimese islamiriigi pealinna. Ka suurem osa Koraanist on ilmutatud Mediinas. Nii võib linna julgelt kutsuda islami kultuuri ja tsivilisatsiooni hälliks. Erinevalt Mekast, mis on mitte-moslemitele suletud, on peaaegu kogu Mediina kõigile avatud (väljaarvatud pühapaikade sisemus). Linna südamesse jääb Prohveti mošee, mis on suuruselt teine maailmas. See on alguse saanud prohveti rajatud mošeest ja kasvanud sajandite jooksul kattes enamiku kunagisest vanalinnast. Mošees on ka prohvet Muhamedi haud. Mošee õued on mitte-moslemitele suletud, kuid seda kompleksi saab näha väljastpoolt. Kesklinna jääb ka vana Hijazi raudteejaam, kuhu saabusid omal ajal palverändurid rongidega Damaskusest. Linna põhjaosas asuva Uhudi mäe jalamil toimus kuulus lahing Mediinat kaitsva väikse väesalga ja mekalaste vahel. Qiblatayni (ehk kahe palvesuuna) mošee on üks vanadest mošeedest, mille algsel hoonel oli kaks palvenišši märkides moslemite algset traditsiooni palvetada Jeruusalemma poole. Seitsme mošee kompleksis on säilinud mõned väiksed mošeed, mis annavad aimu varasemate mošeede olemusest. Viimaseks kuulsaks mošeeks on Quba, mis oli esimeseks mošeeks maailmas. Siin palvetas prohvet Muhamed enne Mediinasse jõudmist ja märkis maha mošee asupaiga. Selle kõrvale jääb oma aiaga väike talumaja, kus prohvet sai peavarju enne linna jõudmist. Külastame ka Mediina muuseumit, kus saab hea ülevaate linna ja pühapaikade arengust. Õhtul sõidame kiirrongiga Jiddah lennujaama ja lendame Abhasse. Öömaja järgnevad 2 ööd ****hotellis (2-sed toad).

12. PÄEV

Hommikusöök. Oleme jõudnud Saudi Araabia lõunaossa ‘Asiri piirkonda, mis on nii looduslikult kui kultuuriliselt erinev ülejäänud riigist. ‘Asiri mäestik on kõrgeim Saudi Araabias ning tänu sademetele on maastik rohelisem ja mägedes kasvavad isegi metsad. See teeb ‘Asirist väga populaarse ja eksootilise siseturismi sihtkoha eriti kuumadel suvekuudel. Ajalooliselt ja kultuuriliselt on piirkond lähedane pigem Jeemenile ja see paistab eriti hästi silma väiksemates asulates. Varahommikul saavad soovijad sobiva ilma korral teha matka Saudi Araabia kõrgeima mäe, Sawda, küljel. See on hea võimalus kogeda siinset kaunist loodust. Ka neil, kes ei soovi matkata, ei jää loodus nautimata, sest peale matkavõimalust sõidame ühiselt mööda mägiteed, mis laskub kõrguvalt platoolt mägiorgudesse. Külastame Rijal Almaat, mis on üks kaunimaid külasid Abha ümbruses. Mäeküljele kividest laotud tornelamud sobituvad ümbritsevasse mägimaastikusse. Sõidame tagasi 2900 m kõrgusele Sawda tipu lähedale ja nüüd saavad kõik teha väikse jalutuskäigu metsas ja nautida kauneid vaateid mägiorgudele.

13. PÄEV

Hommikusöök. 2270 m kõrgusel asuv Abha on kõrgeim provintsikeskus Saudi Araabias ja see on loomulikult tuntav ka siinsest värskest õhust. Linna kaasaegses keskuses on säilinud ka mõned vanemad kvartalid, kus näeb traditsioonilisi mudatellistest ja kiltkivist rajatud hooneid. Dhahran Al-Janubis näeme mudatellistest vana küla, mille hooned sarnanevad naabruses asuva Jeemeni traditsiooniliste elamutega. Najrani iidne oaas on üks kauneimaid Saudi Araabias. Mägede vahele jääv lai org oli ideaalseks kohaks põlluharimiseks asudes samal ajal ka tähtsal Viirukiteel. Mäed aitasid kaitsta seda maapealset paradiisi, millest itta jääb Araabia poolsaare suurim liivakõrb, Ar-Rub‘ al-Khali. Laia jõesängi ümbritsevad alad on praeguseni kasutusel põlluharimiseks ja oaasist võib leida mitmeid mudatellistest tornmaju. Siinne elanikkond on kultuuriliselt läbi sajandite olnud seotud pigem lõunasse jääva Jeemeniga ja Najran oli viimane piirkond, mis liideti Saudi Araabiaga. Öömaja ****hotellis (2-sed toad).

14. PÄEV

Hommikusöök. Najran on üks paremaid paiku tutvumaks Saudi Araabia arheoloogilise pärandiga. Antiikse linnasüdame, Al-Ukhdudi, keskmes on vana kindlus, mille hoonetel võib leida raidkirju ja vanades lõuna-araabia kirjades tekste. Vanemas kesklinna piirkonnas külastame Amarah paleed, mis rajati eelmise sajandi keskel kohaliku võimukeskusena. Selle ümber jääb turupiirkond. Sõidame lennujaama ja lendame Ar-Riyadi. Vaba aeg linnas sõltuvalt lennuaegadest. Sõidame tagasi lennujaama.

15. PÄEV

Lend …Reis lõpeb Tallinna lennujaamas.

REISI MAKSUMUS: 4260 € (Kui ühest asutusest/perest  2 osalejat, siis soodustus 2 %. Kui 4 osalejat, siis soodustus 3 %) Tasumine  Vilko koolitusarve alusel.  P.S.Kui keegi mingil põhjusel  reisist loobub, siis reisi summat  ei tagastata, küll aga võimalus leida ise asendaja. NB! Reisi summa võimalik tagasi saada sel juhul, kui on reisijal endal sõlmitud kindlustusfirmaga eraldi reisitõrkekindlustus.

HINNA SEES:

    • lennupiletid
    • lennujaamamaksud 109 € (25.04.2022 seisuga, võivad muutuda),
    • mugavustega bussid ringreisil,
    • lennu- ja rongipiletid siseliinidel,
    • sissepääsupiletid vastavalt programmile,
    • öömajad vastavalt programmile koos hommikusöökidega,
    • eestikeelne giid-reisijuht Erki Kurrikoff ja eestikeelsed ekskursioonid
  • Väljastame koolitustõendi (8  AT) vastava  ajaloo- ja kultuurikoolituse läbimise kohta
  • Reisi korraldus: reisifirma AS Tensi-Reisid- Ülikooli 4    51003  Tartu, reg. nr. 10323031, MTT: TRE000084

NB! Kindlasti palume ISE  teha juurde tervisekindlustus koos reisitõrke ja covidkindlustusega

Hind ei sisalda sissepääsupileteid muuseumidesse ja teistele tasulistele objektidele.

LISATASU EEST (tellimine ja tasumine enne reisi)

    • ühene majutus ……….

VIISAINFO: Saudi Araabiasse reisimiseks on vajalik eelnevalt taotletud e-viisa, mis maksab 535 SAR-i (2022. a. andmetel).

KAASAEV pass kehtivusega 6 kuud pärast reisi, töötav nutitelefon, mugavad jalanõud (12. päeval matkale minejatel selleks sobivad jalanõud), peakate, ujumisriided ja rannarätik, fliis vms mägedes viibimiseks või jahedamate õhtute jaoks.

Saudi Araabias on kohustuslik kanda korralikku riietust. Meestel on kohustuslikud pikad püksid. Naistel peavad olema kaetud jalad (pikk seelik või püksid) ning ülakeha ja käevarred. Mošeede külastamisel ja Mediina pühapaikade ümbruses on naistel vaja katta pea räti või salliga.

Riiki on keelatud sisse viia alkoholi, trükiseid, kus on kujutatud alasti inimkeha, usuga (va islam) seotud trükiseid või esemeid (va isiklikud).

NB! Reisimarsruut on koostatud vastavalt koostamise hetkel kehtivatele sõiduplaanidele. Graafikute muutused võivad tuua kaasa väiksemaid ja suuremaid muutusi programmis. Programm võib muutuda ka reisil olles, kui muutused sõiduplaanides on tehtud viimasel hetkel. Tensi-Reisid üritab vajaduse korral pakkuda alternatiivset programmi.

02.05.2022 seisuga on reisiks vajalik kehtiv EL-i digitaalne COVID tõend, mis kinnitab reisija vaktsineeritust.
Vaktsineerituks loetakse need, kelle tõend kehtib Eestis, kuid vaktsineerimist alustades peab maksimaalse kaitse saavutamiseks vajalikust doosist möödas olema rohkem kui 14 päeva.
Alla 12 a. lastelt tõendit ei nõuta.

Lendudel teenindavad . Lennukisse on lubatud kaasa võtta üks äraantav pagasiühik kaaluga kuni kg. Lisaks võib salongi võtta käsipagasi maksimum mõõtmetega cm ja kaaluga kg.
Pagasireeglid https://transpordiamet.ee/ohutus-ja-jarelevalve/reisimine/mida-ei-tohi-lennureisile-kaasa-votta

Soovijatel palun registreerida kuni 9. oktoober: E-post: gunnar@vilkokool.ee või  mob 52 68031

 

Mõningad hinnad, tasumine kohapeal  (2022. a. andmetel, võivad muutuda sõltumata reisikorraldajast):

Eraranna kasutus                                               175 SAR

NB! Saudi Araabia raha saab vahetada kohale jõudesVahetamiseks kaasa võtta eurosid. 1 € = 3.77 SAR
Saudi Araabias on kombeks jätta jootraha kohalikule giidile ja bussijuhile, selleks arvestage u. 60 EUR (võib olla ka riaalides).

NB! Meie reisiprogrammid on koostatud 2022. a seisuga. Kuna uue olukorra tõttu muutuvad sihtkohtades sageli reeglid ja nõuded, siis võib juhtuda, et need ei võimalda meil enam külastada mõnda programmis märgitud paika või vaatamisväärsust. Sel juhul oleme sunnitud programmi muutma ja võimalusel pakkuma alternatiive vastavalt reisi ajal kehtivatele reeglitele, nõuetele jms. Samuti võivad muutuda nõuded sihtriiki sisenemiseks ja sealt naasmiseks.